پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118124
آغاز نشست افتتاحيه ششمين دور مذاکرات ايران
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1494

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نشست افتتاحيه ششمين دور مذاکرات ايران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، روسيه، چين، آمريکا و انگلستان) به رياست محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا لحظاتي پيش در مقر سازمان ملل در شهر وين آغاز شد.

آنگونه که سيد عباس عراقچي معاون وزير خارجه ايران و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي اعلام کرده سقفي براي اين مذاکرات تعيين نشده مگر تا 20 ژوئيه (29 تير) که آخرين مهلت تعيين شده دوره 6 ماهه برنامه اقدام مشترک است.

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران در رأس تيم مذاکره کننده هسته‌اي صبح چهارشنبه راهي وين شد. او بعدازظهر ديروز با نمايندگان چين و روسيه در گروه 1+5 در محل اقامتش ديدار کرد.

نشست دوجانبه وزير خارجه ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز ساعت 16 ديروز به وقت وين (18:30 به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ (محل اقامت روساي هيأت‌هاي ايران و 1+5) برگزار که حدود يک ساعت به طول انجاميد و پس از آن نشست سه جانبه‌اي با حضور محمدجواد ظريف، کاترين اشتون و ويليام برنز قائم مقام وزارت خارجه آمريکا برگزار شد.

در اين دور از مذاکرات قرار است پيش نويس توافقنامه جامع هسته‌اي (برنامه اقدام مشترک جامع) تدوين شود.

در پنجمين دور مذاکرات ايران و 1+5 که طي روزهاي 27 تا 30 خرداد ماه در شهر وين برگزار شد، نگارش متن پيش نويس اين توافقنامه آغاز شد.

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در آستانه اين دور از مذاکرات در مقاله‌اي در روزنامه لوموند با بيان اينکه امروز فرصت منحصر به فردي در مذاکرات با 1+5 داريم ولي متاسفانه هنوز خيالبافي در برخي از طرف‌هاي مقابل وجود دارد، از آنها خواست از اين خيالبافي‌ها دست بردارند.

رئيس دستگاه ديپلماسي در پيامي ويدئويي در آستانه اين مذاکرات اعلام کرد: در حالي که به 20 جولاي (29 تير ضرب‌الاجل توافق) نزديک مي‌شويم، احساس مي‌کنم که بايد بار ديگر هشدار دهم که تلاش براي امتيازگيري در لحظات آخر نتيجه‌اي بهتر از آنچه که در سال 2005 به دست آمد، نخواهد داشت.به آن کساني که هنوز تصور مي‌کنند تحريم‌ها بوده که ايران را پاي ميز مذاکره آورده، فقط مي‌توانم بگويم که فشار در هشت سال گذشته و در واقع در طول 35 سال گذشته، امتحان خود را پس داده است.

ظريف با ذکر اين نکته که تحريم‌ها مردم ايران را به زانو درنياورده، نمي‌آورد و نخواهد آورد، تصريح کرد: هنوز براي خروج از اين چرخه تشديد اوضاع، فرصت داريم. احترام متقابل را امتحان کنيد. نتيجه خواهد داد. تلاش مي‌کنيم تا به توافقي دست يابيم. نه يک توافق خوب يا توافقي بد، بلکه توافقي عملي و پايدار. و هر توافقي، اساسا نتيجه درک مشترک و نه تحميل مواضع يک طرف يا طرف ديگر است.

ما آماده‌ايم تا با تمهيداتي قاطع تضمين کنيم که برنامه هسته‌اي‌مان همواره صلح‌آميز مي‌ماند. هنوز براي پايان دادن به اين افسانه که ايران به دنبال ساخت بمب است، فرصت باقي است. ما براي اثبات اين ادعاي خود، سابقه‌اي 250 ساله از عدم تجاوزگري را داريم.

دولت متبوع من به پايان دادن به اين بحران غيرضرور تا 20 جولاي متعهد است. اميدوارم همتايانم نيز اينطور باشند.

منبع: دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html